Translate

dilluns, 16 de març del 2020

Comptar i acumular síl•labes!

Bon dia tot lo dia, nins i nines, com també papis i mamis!

El material que us mostro avui està centrat en la cosciència sil•làbica. Bàsicament el podem utilitzar de dues formes. 
Com veieu tenim 3 folis, cadascun d'ells dividit en dues meitats. El nombre de dalt o nombre d'elements enganxats (gomets en aquest cas) indica el nombre i ordre de síl•labes de la paraula. Si els posem tots seguits (ocupa cert espai) podem treballar amb paraules polisíl•labes de fins a 6 cops de veu, però no és sovint i menys amb nens que els hi costa tant pronunciar, per això normalment utilitzarem de l'1 al 4.



La primera activitat pot consistir en comptar síl•labes o cops de veu amb aquest suport visual. També podem separar paraules picant de mans, però això no els hi proporciona cap suport per fer el recompte del nombre de cops. Altres vegades utilitzen l'estratègia d'anar posant dits a la mà conformen diuen una síl•laba, però també els hi resulta una mica difícil. 1r direm la paraula sencera. Després, començarem a separar-la, i cada vegada que digam una síl•laba, posarem el dit (si anem dient paraules de forma oral) o la targeta (si utilitzem vocabulari representat en targetes i cartes) a sobre de la casella corresponent. Per exemple: 
  1. "Anem a separar i comptar els cops que té la paraula PATATA. Fixa't. PA (posem a la 1a casella)
  2. TA (a la 2na)
  3. TA (a la 3a). 
  4. Molt bé. Ara tú, digues i compta". 
  5. Deixem que ho faci i en acabar li preguntem: "Quants cops té?" 
Si ho ha fet bé el nen o la nena tindrà el dit o targeta a sobre del nombre que indica la quantitat de síl•labes. Si no ho ha fet bé podem repetir el nostre exemple o fer un modelatge agafant les seves mans a mesura que comptem a poc a poc i avancem per les "caselles".

Si el que ens interessa és treballar l'estructura de la paraula perquè els nens solen fer diversos processos com omissions sil·làbiques, substitucions o adicions i volem que repecte el nombre de síl·labes, cal anar fent-ho de forma repetitiva i  acumulativa. 
Es tracta de dir les paraules començant per la primera síl·laba i anant afegint. Abans d'afegir la següent síl·laba el nen ha de repetir el que hem dit. Ho veiem amb un exemple:
  1. Si anem a dir la paraula PATATA començarem nosaltres dient PA i posant el dit a la casella del número 1.El nen ha de repetir. 
  2. A continuació tornem a la pimera i afegim la segona. Diem PA - TA, posant el dit a les caselles. El nen ho torna a repetir. 
  3. Per últim tornariem a l'inici i diriem les 3 síl·labes PA - TA - TA, de forma que el nen repetiria tota la paraula tenint en compte el record que hem anat creant de manera acumulativa gràcies al treball anterior.  
Si no tenim els folis a prop perquè no estem fent l'activitat com a tal, i el que volem és fer una correció d'una paraula que en llenguatge espontani ha dit malament, el que podem fer és utilitzar el nostre cos i el seu (suport tàctil). Quan la síl·laba la dic jo toco la meva mà esquerra amb la dreta i faig tants cops com sÍl·labes, i quan li toca repetir a l'alumne de forma acumulativa li vaig fent tocs en la seva mà en funció  del nombre de síl·labes a dir.

Quines paraules podem fer? Doncs si ho volem fer amb un suport visual, poden ser imatges retallades d'alguna revista o diari... i si ens basta fer-ho oralment, simplement objectes que veiem en aquell moment o amb els nostres propis noms.

L'activitat és força senzilla i enriquidora que ells ja l'han duita a terme (no amb aquest surt visual, però si la manera de fer-ho)! 

M'he estés una mica en la seva explicació, perdó! 😅😉


Per altra banda, si teniu accés a internet, hi ha aquesta pàgina  
On podem fer paraules! Hi ha diferents nivells de síl•labes. Que comencin amb el grup de paraules d'1 síl•laba i així van pujant el nivell. Que ho intentin sols i sinó amb ajuda.

Moltes gràcies famílies!

Que tingueu un BON DILLUNS! 😘

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada